Zara Hotel / Hungária Fürdő

Zara Hotel
Zara Hotel, Budapest – kávézó belsőépítészeti design

A fürdő védett épülete, mint egy foglalatba illesztett ékkő, az őt körülölelő hotel fogadó épülete lett. Az egykori Hungária fürdő kapuzata és belső íves csarnoka a mai hotel főbejárataként és aulájaként funkcionál. Az új funkciókhoz kötődő belsőépítészeti elemeknek ezzel a rekonstruált szecessziós architektúrával kellett kapcsolatot teremteni. Élni és élni hagyni. Megoldani a szükséges feladatokat, mint a lábazat és a falnyílások bélelése, és elhelyezni az olyan belsőépítészetileg hangsúlyos elemeket mint a recepciós pult, a lobby, a bárpult és a galéria kávézó.

A belsőépítészet kiemel, a szecesszió gazdagságát élni hagyja

A befogadó közeg, a rekonstruált szecessziós architektúra nagyon erős felütés. Az örökölt gazdagság már a belépéskor ámulatba ejtő: a forgóajtó részleteiben és egészében is nagyszabású elem. Felettünk a mennyezet csodás gipszstukkóival drámaian hullámzik, a horizonton pedig a galéria kontúrja táncol. Ennek ívén futó korlátbabák finom díszítettségében visszacseng a forgóajtó motívumvilága. Ez a harmónia azonban már tervezett, az építész, Vékony Péter (Nirmana Építésziroda) tervezői magatartását mutatja. A belsőépítészet erősen kötődik az építészeti akarathoz, törekszik alázattal illeszkedni. Ez azonban nem stílusban tervezést jelent. Bár az építészeti rekonstrukció az 1910-es éveket varázsolta vissza, a belsőépítészeti koncepció hangsúlyozottan a mához kötődik: alapvetően mai design került az épületbe.

A tér a szecessziós stílus sajátosságai miatt rendkívül gazdag részletekben, díszítettségben, a belsőépítészeti elemek nem kívánnak ezekkel versenyre kelni. A fallal síkban tartott lábazatok mintegy finom vonallal aláhúzzák a falakat. A liftek nyílásait keretező kő bélletek vizuálisan kontúrozzák a liftajtókat és elegánsan eltakarják a lift szerkezeti elemeit, csak az ajtókat, a nyílást engedik láttatni. A beltéri ajtók esetén is ugyanezzel az eszközzel éltünk: az ajtólap a V alakban összeforgatott furnér mintájával díszített, a színében a fallal azonos keret a fal síkjába simul. Az ajtókat csak egy negatív nút keretezi, amely a lábazati vonal folytatása. Ugyanennek a gondolatnak a része a lépcsőházi álmennyezet finom eltartása, aminek a rejtett fénye a falat borító egyedi tervezésű tapétát világítja meg. A modern és a régi ötvözése az egészet tekintve, és a részekre bontva is igaz: a Joseph Hoffmann tervezte fotelek, kanapék, replikák az eredeti antik asztalokkal élnek együtt.

Visszatérő motívumok

Arra törekedtünk, hogy a bekerülő formák, anyagok, belsőépítészeti elemek, egy azonos vezérgondolat elemei legyenek. Az egyedileg tervezett tapéta Réczey Zoltán grafikus munkáját dicséri. Az általa megálmodott motívum megjelenik az orsótérbe feszített egyedi tervezésű és gyártású Manooi kristálycsillár design elemeiben is.

A bárpult a kávézóban és annak ikertestvére a VIP lounge pultja, egy-egy csiszolt fekete gyémántot idéz. A háromszög alakú szegmensekből építkező palást az épület egyik sokat visszatérő geometriai elemét használja. A bőr kárpitos ülőpadok, fotelek mintája szintén ennek a játékos átiratnak következtében kapták meg végső díszítésüket. Minta mintázatra reagál, a régi és az új elemek ritmusa egy ívet követ.

A galéria kávézó és a recepciós pult átgondolt megoldása

A szálloda recepciója fölé magasodó boltívet kettészeli a galéria, amin a kávézó kapott helyet. A boltozat a galéria után is folytatódik, ott kinyílik a tér, hirtelen két szint magasságú lesz. Ezáltal a galéria alatt egy alacsonyabb, átmenetinek ható tér alakult ki, ahol a belépő legszívesebben tovább menne a recepció mögötti boltíves gyönyörű üvegmennyezettel felülről megvilágított térbe. Ennek a problémának a megoldására a szerkezeti oldalfalak elé visszafogott ívet adó előtétfalat terveztünk, ami finom áramlást visz ebbe a térbe és a bejárat felől invitálja a belépőt. Az álmennyezetet is megmozgattuk, a történeti ívekhez képest egy visszafogottabb ívet kapott, mely kifut egészen a galéria széléig – de az oldalfalaktól eltartott -, ezzel is jelezve, hogy utólagosan beépített elemről van szó. A mennyezet feszességét a homogenitása erősíti, a feszített, világító álmennyezet kontrasztot képez a történelmi elemekkel és a recepcióra vonja a figyelmet. Az egyedileg tervezett pultok szabadon formált, szoborszerű elemek, a térben úsztatva.

belsőépítészet: Fülöp Krisztina / KOMP DESIGN Stúdió

egyedi tapéta: Réczey Zoltán
egyedi csillár: Héder János / Manooi
építészet: Vékony Péter / nirmana
kivitelezés: Market Zrt.
fotók: Barakonyi Szabolcs